RIPRA VÁŠ PDMS PARTNER
PDMS Design - Úvod
14.11.2012 15:14DESIGN je základní a pro běžného uživatele nejdůležitější modul PDMS. Používá se pro vlastní projektování a modelování.
1. Komunikace s modulem DESIGN
Menu, formy, macra a synonyma
Většina uživatelů používá při tvorbě 3D grafického modelu pro zadávání příkazů hlavně PMDS DESIGNové aplikace a jejich formy a menu. Pracovat v DESIGNu lze velice efektivně také pomocí příkazového řádku. Tento umožňuje odesílání jednotlivých příkazů nebo jejich zkrácených náhrad neboli synonym a také spouštění makro souborů. Makro soubory neboli makra, jsou soubory obsahující sekvence příkazů. Běžně si tyto soubory uživatelé uchovávají ve svém PDMS pracovním adresáři. Podrobný popis menu a forem aplikací je k nalezení v jednotlivých DESIGN Applications Guides.
2. DESIGNové módy
V základním módu můžeme psát většinu příkazů, kromě speciálních, které lze psát pouze v módech MDB (více viz kapitola 4), SETUP FORM (více viz kapitola 5), AUTOROUTE (více viz kapitola 13) a DESCLASH (více viz kapitola 15).
3. Rúzné nástroje DESIGNu
3.1 Vstup a výstup do a z modulu, ukládání práce
Do modulu DESIGN se vstoupí z jiného PDMS modulu jednoduše napsáním příkazu DESIGN do příkazové řádky.
Výstup z modulu design s ukončením práce v PDMS se provádí příkazy:
- FINISH - ukončení práce v PDMS s uložením
- QUIT - ukončení práce v DESIGNu bez uložení změn vykonaných od posledního příkazu
Práce uživatelem vykonaná se ukládá příkazem:
- SAVEWORK - uložení vykonané práce a setrvání v modulu DESIGN.
GETWORK - obnovení všech databází přístupných pouze pro čtení a setrvání v modulu DESIGN.
Přepnutí do jiného modulu se provede zadáním jména zvoleného modulu do příkazové řádky.
3.2 Uložení a vyvolání základního nastavení v PDMS do verze 12.0
Pro uložení standartního nastavení menu a form na obrazovce a jejich opětovného načtení se používají příkazy:
RECREATE /DS1 (OVER) - uloží aktuální nastavení obrazovky do souboru /DS1, existuje-li tento soubor, pomocí OVER se přepíše. (bohužel od 12.0 nefunguje)
INSTALL SETUP/DS1 - obnoví nastavení obrazovky ze souboru /DS1.
3.3 ALPHA příkazy
Tyto povely umožňují čistit COMMAND a REQUEST buffer a zapsat jejich obsah do souborů např:
ALPHA COMMAND CLEAR - čistí příkazový buffer
ALPH LOG /LF1 - zapisuje obsah bufferù COMMAND a REQUEST do /LF1
ALPH FILE /LF2 - zapisuje obsah bufferu REQUEST do /LF2
ALPH LOG END nebo ALPH FILE END - uzavírá soubor.
3.4 Synonyma
Systém synonym umožňuje nahradit delší příkazy krátkými ekvivalenty např.
$S GK = NEW GASK SELECT CONNECT vytvoří synonymum GK, které plně nahrazuje původní příkaz NEW GASK SELECT CONNECT.
Povely pro práci se synonymy
$QS vypíše všechna definovaná synonyma,
$SK všechna synonyma smaže.
Příkaz STAR zapíše do * jméno aktivního prvku.
3.5 ALARM a TRACE
Při spouštění maker je možno zvolitpříkazem ALARM ON (OFF) zda požaduji zvukový signál při chybě, či nikoli.
Povel TRACE OFF (ON) zastavuje automatický výstup jmen aktivních elementù na obrazovku. Při spouštění maker se nastavuje OFF automaticky.
3.6 Definování barev
Systém umožňuje nastavení barev pro různé elementy:
- aktivní - signifikantní element s nímž se právě pracuje
- current - aktuálnì nastavený element
- viditelné - elementy zobrazené na obrazovce
- kontrolované - elementy kontrolované na kolize
- obstrukční - elementy v obstrukčním listu
- pomocné - značky, osy, pomocné čáry
Příklad.:
COL ACTIVE BRIGHTRED
PDMS má nastaveno 50 barev a další si múže uživatel nastavit sám smícháním:
COL 51 MIX RED 50 GREEN 40 BLUE 5 apod.
Nejedná se o RGB hodnoty, ale o tzv. procentuelní vyjádření.
Příkazem AUTOCOLOR nastavujeme pravidla pro vykreslování jednotlivých typů elementů např. AUTOCOLOR ALL EQUI COL4.
4. MDB informace
MDB mode umožňuje prohlížet a měnit současný status. Do MDB modu se vstupuje příkazem MDB s uloením změn nebo MDB NOUPDATE bez uložení. Z MDB modu se vystupuje příkazem EXIT.
Příkazem STATUS uivatel zjistí aktivní MDB a svá přístupová práva do jednotlivých databází.
RW (read + write) značí možnost číst i zapisovat,
R (read) znamená že DB je přístupná pouze ke čtení.
Příkaz SYSTAT vypíše všechny momentálě pracující uivatele v projektu.
Pøíkaz LIST MDB(USER) vypíše všechny MDB (uivatele) v projektu.
Změna pracovní MDB se provede jednoduše napsáním jejího jména např.: /PIPING nebo /PIPING READONLY.
Dočasná ochrana DB se provede PROT PIPING/CAST_1 READ (NONE), dočasná manipulace s DB se provádí příkazy EXCHANGE, CURRENT, DEFER.
Podrobnosti o práci s multidatabází a jednotlivými databázemi rozebírá manuál modulu MONITOR.
5. Organizace zobrazování
Modul DESIGN lze ovládat pøez grafický uivatelský interface (GUI). Mùeme pouít libovolné mnoství forem - "oken" . Formy existují ve ètyøech druzích : - volume - zobrazuje 3D grafiku (prostorovì) - alfa - zobrazuje alfanumerické vstupy a výstupy - plot - zobrazuje plotfily - pixmap - zobrazuje loga a ikony. Formy se definují ve speciálním setup módu do nìho vstoupíme pøíkazem: SETUP FORM _VOL1. Jméno formy musí zaèínat podtrítkem (underscore). Ukonèení práce v setup módu se provádí pøíkazem EXIT. Definice a pouívání vlastních forem je moná, ale bìný uivatel vystaèí s formami, je jsou souèástí systému. Formy se zobrazují a skrývají pøíkazy SHOW _VOL1 HIDE _VOL1. Nastavení optimálního mìøítka podle zobrazovaného objektu se provádí pøíkazem AUTO /STAVBA Pøidávání zájmových objektù k zobrazení ve volume formì se provádí pomocí ADD /STAVBA COL 4, odstraòování z obrazovky pøíkazem REM /STAVBA. Støed pohledu našeho zájmu urèíme LOOK THRO CE - støed pohledu podle poèátku aktivního elementu LOOK THRO IDP@ - støed pohledu podle kurzorem zvoleného bodu. Smìr pohledu volíme LOOK EAST - pohled smìrem EAST (+ x) ELEV WEST - pohled od WEST (- x) ISO 2 - izometrický pohled z druhého kvadrantu mezi EAST a SOUTH Na zobrazovné objekty je mono pohlíet v perspektivì PERSPective ON/OFF Modelem je mono procházet nebo se pouze pøibliovat WALKTHROUGH ON/OFF STEP 1000 s volitelnou délkou kroku. Jednotlivé typy elementù mají své nastavení zpùsobu zobrazování a hladin viditelnosti. Zpùsoby zobrazování potrubních komponent: REPRE TUBE ON CL OFF - potrubí je zobrazováno reálnì jako trubka REPRE CL ON TUBE OFF - je zobrazována pouze osa (støednice) potrubí REPRE TUBE ON CL ON - potrubí je zobrazováno jako trubka uvnitø s osou (osa je však vidìt pouze v drátovém pohledu) REPRE INSU ON - je-li potrubí izolované zobrazí se jeho prùmìr vèetnì izolace. Zpùsoby zobrazování ocelových profilù: REPRE PROF ON CL OFF - ocel je zobrazována reálnì REPRE PROF OFF PROF CL ON - ocel zobrazována pouze jako osa REPRE PROF OBST ON - ocel je zobrazována v obalovém (obstrukèním) tvaru Zobrazovací hladiny se nastavují pro jednotlivé typy elementù takto: REPRE LEV PIPE 5 - pro potrubní komponenty REPRE LEV NOZZ 1 - pro hrdla aparátù REPRE LEV STRU 3 - pro ocelové konstrukce REPRE LEV 2 - pro všechny ostatní komponenty Dále je mono zapínat a vypínat zobrazování PPOINTù, PNODù, SNODù, PLINE a volit zpùsob zobrazování dìr (REPRE HOLES ON - vidíme napø. oknem i na elementy za ním, zatímco pøi REPRE HOLES OFF je díra šachovnicová a neprùhledná. 6. Základní navigace a nastavení Pohyb po struktuøe DESIGNové databáze DB je moný tøemi zpùsoby: - pøímo - znám jméno a polohu v menu MEMBERS - /PODLAHA+0.0 - relativnì vzhledem k právì aktivnímu elementu: OWNER, END, NEXT, PREV, SAME, FIRST, LAST - pomocí kurzoru v grafické formì skoèíme na zvolený zobrazený element Standartní hiearchie databáze umoòuje logicky sdruovat jednotlivé elementy vzhledem k jejich funkci nebo poloze v objektu. Schema struktury je v DESIGN Reference manuálu Part 2 na obr. 16-1 Pracovní jednotky zvolíme napø: MM BORE - všechny prùmìry potrubí budou v milimetrech FINCH DIST - všechny vzdálenosti budou ve stopách a palcích V základním nastavení jsou milimetry pro svìtlosti i vzdálenosti. Nastavení poètu desetinných míst na výstupech se provede: PREC 1 DP - vzdálenost pak bude napø. 500.5 mm V základním nastavení jsou celé milimetry. 7. Interaktivní prostøedí Na obrazovce je mono identifikovat zobrazené prvky a jejich body pøíkazem: ID @ - identifikuje prvek IDP @ - identifikuje bod (PPOINT) prvku. Další interaktivní pøíkazy: MARK CE - oznaèí aktivní prvek jeho jménem UNMARK - zruší oznaèení AXES AT @ - umístí osový køí do identifikovaného elementu AXES OFF - vypne osový køí AID LINE NUM5 E0N0U0 TO E90N200U5 - mezi souøadnicemi vytvoøí pomocnou èáru AID CLEAR LINE 5 - smae èáru èíslo 5 ENHANCE ALL REDU WITH (ABOR GE 50) COL 13 - zvýrazní barvou 13 všechny pøechody se vstupní svìtlostí rovnou a vìtší ne DN50. PIN 5 AT ID@ DIR W WRT SITE DIST 1000 - umístí pomocný bod do støedu identifikovaného prvku, zorientuje ho smìrem W v souøadnicích SITE a posune ho o 1000mm tímto smìrem. CONST ANG PIN1 TO P2 OF CE TO IDP@ - zmìøí úhel mezi PINem 1, bodem 2 aktivního prvku a identifikovaným PPOINTem . VAR1 CONST DIST PA TO PL OF NEX ELBO - zapíše do promìnné VAR1 vzdálenost mezi vstupním PPOINTem aktivního prvku a výstupním PPOINTem následujícího oblouku. 8. Systém organizace projektové struktury Základní principy logické a fyzické organizace projektového modelu: Model v PDMS je konstruován v hiearchii elementù. Kadý element v hiearchii reprezentuje nìjaký fyzický nebo administrativní prvek, u nìho se projektant rozhodl, e je zapotøebí, aby byl samostatný. Nejvyšší hladiny v hiearchii tvoøí administrativní prvky, které umoòují model citlivì dìlit na jednotlivé typy elementù jako aparáty, potrubí, ocelové konstrukce, vzduchotechnika apod. Na konci hiearchie jsou základní primitivy a komponenty je dohromady tvoøí model. Dùleitou souèástí kadého projektu je proto jeho logická organizace,dobré èlenìní a struktura hiearchie. 8.1. Vytváøení a mazání elementù Kadý prvek kromì nejvyššího prvku WORLD se vytváøí pøikazem NEW, napø.: NEW HANG, NEW ZONE/POTRUBI. Element mùe být umístìn v jakékoliv pozici, ale pouze pod elementem je ho smí vlastnit. Pod nejvyšším prvkem WORLD mùe být a 99 prvkù SITE v kadé DESIGN databázi. Pod kadou SITE mùe být libovolné mnoství ZONE. Pod ZONE se ji tvoøí vlastní elementy rozdìlené dle typù - EQUI (nádre, èerpadla, výmìníky, ...), STRU (stìny, ocelové plošiny), PIPE (potrubní trasy, vzduchotechnika, elektrické kabelové lávky). Prvky, které se opakují je výhodné kopírovat pøíkazem jako: COPY/EQUIP10, COPY LIKE/EQUIP10, COPY MEM OF/EQUIP10, COPY/EQUIP10 RENAME /EQUIP10 /EQUIP11. Elementy ji nepotøebné nebo chybnì vytvoøené se maou pøíkazem DELETE ZONE, DELETE ZONE MEM. 8.2. Pojmenovávání, zmìna poøadí, zamykání, spatial mapy Kadý prvek V PDMS mùe mít své unikátní jméno. Systém sám kontroluje a znemoní duplikaci jména. Pojmenování se provádí pøíkazem NAME/PODLAHA. Odstranìní jména je moné pøíkazem UNNAME. Ke zmìnì poøadí elementù uvnitø prvku se pouívá pøíkaz: REORDER 5 AFT 8. K zabránìní vymazání, posunutí nebo modifikování elementu je mono tento "zamknout" LOCK (UNLOCK). Pro detekci kolizí v PDMS jsou dùleité tzv. spatial mapy. V nich jsou drena data pouze obstrukèních prvkù (viz. kapitola 15). Po zásahu do katalogové databáze je tøeba mapy zkontrolovat pøípadnì aktualizovat pøíkazy: MAP CHECK MDB, MAP BUILD MDB. Úplnì nová mapa se vytváøí MAP BUILD NEW MDB. 9. Vlastní modelování stavby a aparátù Stavba tzn. zdi, nosné sloupy, podlahy apod. se vytváøí z geometrických primitivù vèetnì negativních pod prvkem STRU. Aparáty tzn. nádre, výmìníky, èerpadla apod. se vytváøí také z geometrických primitivù vèetnì negativních pod prvkem EQUI. K modelování aparátù je také mono vyuít knihovny standartních aparátù s parametricky nastavitelnými rozmìry. Autor PDMS firma CADCentre Cambridge základní knihovnu dodává, podle konkrétního výrobního programu si zákazník mùe vytvoøit knihovnu vlastních èerpadel, nádrí, výmìníkù apod. 9.1. Základní modelovací elementy Mezi základní geometrické tvary patøí kvádr - BOX, válec - CILI, kuel - CONE, kulový vrchlík - DISH, jehlan - PIRA, anuloid - CTOR, RTOR, zkosený válec - SLCY, zkosený kuel - SNOU. Vìtšina tvarù má i své negativní ekvivalenty pro tvorbu dìr. Kompletní seznam primitivù, jejich popis a seznam atributù naleznete v DESIGN Reference Manual v kapitole 16. 9.2. Hrdla aparátù Jediný základní element aparátù, který se vybírá z katalogové databáze, je hrdlo - NOZZ. Výbìr se provádí pomocí atributu CATREF, napø.: CATREF/DN100 HEI 200 - vybere hrdlo pøivaøovací svìtlosti 100 mm, délky 200 mm. 9.3. Modelovací hladiny Kadý základní prvek má nastaveno rozpìtí hladin, ve kterých je vykreslován, napø.: LEV 6 10. Hladiny hrdel ète systém v katalogu. 9.4. Obstrukce Atribut obstrukce informuje o tvrdosti daného prvku: OBST0 (NONE) - element je pouze geometrický tvar, nezohledòuje se v kolizích OBST1 (SOFT) - element je tzv. mìkký, interference s ním zpùsobuje soft kolizi, napø. minimální prùchozí prostor, prostor pro otevøení dveøí OBST2 (HARD) - skuteèný element, interference s ním zpùsobuje hard kolizi, napø. kolize potrubí s profilem ocelové konstrukce. 9.5. Umísování elementù Umístìní elementù je moné tøemi zpùsoby: - zadáním pøesné pozice - AT E3000 N5000 U0 - pouití pozice existujícího bodu - AT IDP @ - umístìní kurzorem na sí (WGRID) - AT @ Dotaz na souøadnice - Q POS, Q POS IN SITE, Q POS IDP @ Polární umístìní z poèátku - POLAR E45N DIST 3000, POLAR PIN1 DIST 1000, POLAR N30E PLANE N DIST 1000 9.6. Orientace, rotace a pøipojení elementù Kadý element má vlastní souøadný systém sestávající z pravotoèivého osového køíe E(X), N(Y), U(Z). Správná orientace obsahuje pokyny pro orientaci dvou os, napø. ORI Y IS N AND Z IS U. U rotaènì symetrických elementù postaèí orientrace jedné osy - ORI P1 IS E. Pøíkaz ROTATE umoòuje rotaci jakéhokoliv elementu vèetnì skupin elementù (GROUP). Rotace je moná kolem osy elementu o daný úhel - ROTATE ABOUT E BY 90. Rotace s jiným støedem - ROT THRO ID @ ABOUT E BY 45. Element mùe být pøipojen jakýmkoliv svým bodem (PPOINTem) k bodu jiného elementu nebo pomocnému bodu (PIN), napø.: CONN P2 TO P1 OF PRE CONN P1 TO IDP @ CONN IDP@ TO IDP@ AND X IS N. 9.7. Pohybování elementy Nejjednodušší zmìna pozice elementu je posunutí o danou vzdálenost od pùvodní pozice pøíkazem BY, napø.: BY E3000 WRT SITE. Posunutí v daném smìru se provádí pøíkazem MOVE. MOVE E45N DIST100 - posune aktivní prvek v daném smìru o 100 mm MOVE TOW IDP @ DIST 100 - posune aktivní prvek o 100 mm smìrem k identifikovanému bodu MOVE ALONG N30E THR IDP@ - posune aktivní prvek daným smìrem do prùseèíku s normálnou rovinou procházející indetifikovaným bodem MOVE E THR E3000 - posune aktivní prvek daným smìrem do prùseèíku s rovinou procházející danou souøadnicí MOVE E DIST 1000 FROM /PUMP1 - posune aktivní prvek daným smìrem o 1000 mm za prùseèík s rovinou procházející prvkem jména PUMP1 MOVE E30N PLANE N THR N1000 - posune aktivní prvek daným smìrem do prùseèíku s rovinou procházející danou souøadnicí Další varinty posouvání elementù podrobnì popisují kapitoly 9.4. a 9.7. DESIGN Reference Manualu. 10. Ocelové konstrukce Modul DESIGN umoòuje vytváøet logicky propojené ocelové konstrukce s pomocí katalogové databáze. Administrativním prvkem ocelových konstrukcí jsou FRMW a SBFR, FRMW leí pod ZONE, SBFR leí pod FRMW. Ocelové konstrukce jsou tvoøeny tìmito základními elementy: PNOD - základní uzel SNOD - vedlejší uzel SECT - vlastní ocelový profil (I, U, L, IPE, ...) PJOI - styèník slouící ke spojení dvou nebo více profilù SJOI - styèník slouící ke spojení dvou nebo více profilù FITT - element, na nìj se pøipojují závìsy HANG nebo úloné body LOAP aparátù EQUI. Pøi tvorbì ocelové konstrukce se nejdøíve vytvoøí sí uzlù: NEW PNOD/PNOD1 AT E0 N5000 U0 NEW PNOD/PNOD2 COPY PRE BY E3000 atd. Poté se pøíkazem STRING automaticky vytvoøí SECT, PJOI nebo SJOI: STRING BEAM FROM/PNOD1 TO /PNOD2. Zadání konkrétního profilu se provede pomocí reference do katalogu SPREF, napø.: SPREF/U100. Šikmé seøíznutí profilù je moné øeznou rovinou DRNS a DRNE: DRNS N45W. Orientace profilu kolem neutrálné osy se provádí pomocí BANG: BANG 90. Ocelový profil SECT má reference na styèníky JOIS a JOIE. Dalším atributem je typ pøipojení profilu CTYS a CTYE. Pro vytvoøení statického modelu ocelové konstrukce slouí atributy SREL a EREL. Vyjadøují zpùsob uloení koncù profilu ve tøech smìrech (lineární posunutí DX, DY, DZ) a tøech momentech (rotace kolem os RX, RY, RZ). Vedlejší uzly SNOD se vytváøí pod profilem SECT, napø.: NEW SNOD/SNOD1 ZDIST 1500. Styèníky PJOI se vytváøejí pod hlavním uzlem PNOD (SJOI pod SNOD). Jejich skuteèný tvar se ète z katalogu pomocí atributu SPREF. Jejich další atributy jsou DELPOS (POSL), OPDI, BANG a pøedevším CREF - reference na pøipojený profil SECT. Øezná rovina CUTP souvisí s atributy DRNS a DRNE na SECT a prodlouení èi zkrácení CUTB mìní délku profilu po pøíkazu RECONNECT. Element FITT tvoøí rozhraní mezi ocelovými konstrukcemi a závìsy HANG nebo aparáty EQUI. Vzájemnou vazbu drí u FITT atribut CREF, u HANG atribut TREF (HREF) a CREF u LOAP pod EQUI, kompatibilita pøipojení se kontroluje atributem CTYA u FITT a TCON (HCON) u HANG. K vytváøení ocelových konstrukcí se pouívá menu a form aplikace, která práci usnadní. Tato aplikace je popsána v manuálu DESIGN Structural Application User Guide. 11. Potrubí, vzduchotechnika, kabelové lávky a uloení potrubí Pro tvorbu potrubních, vzduchotechnických vìtví a kabelových lávek vèetnì uloení potrubí je základním prvkem vìtev BRAN. BRAN je entita mající svùj zaèátek a konec. Mùe být spojena s dalšími vìtvemi do sítì. Hranicemi sítì bývají hrdla aparátù NOZZ nebo volné konce nad drenáí, pøípadnì pøipojovací místo na hranici stavebního objektu. Vìtev BRAN vlastní jednotlivé potrubní komponenty (oblouky, pøechody, T-kusy, armatury apod.), je jsou vybírány z katalogové DB. Mezi tìmito komponenty je automaticky vztváøeno rovné potrubí patøèné délky. Analogicky jsou vytváøeny i vzduchotechnika, kabelové lávky a uloení potrubí. Pro tvorbu potrubí, vzduchotechniky a kabelových lávek jsou vytvoøeny uivatelsky pøíznivé aplikace menu a form posané v jednotlivých DESIGN Applications Guides.
11.1 Definice konců potrubních větví a uložení potrubí
Na počátku vytváření potrubních větví je třeba určit potrubní specifikaci pro vybírání komponent, specifikaci pro vybrání izolace a definovat počátek HEAD a konec TAIL větve BRAN.
Počátek i konec věve je možno zadat explicitně nebo připojením k ji existujícímu hrdlu zařízení nebo k jiné potrubní věìtvi. Konec potrubní větve může být ve volném prostoru nad kanalizací. Připojením větve se vyplní vzájemné referenční atributy (u NOZZ CREF a u BRAN HREF nebo TREF).
Je-li aparát nebo větev k níž se připojujeme v jiné databázi a ta je momentálnì přístupná pouze pro čtení a nikoli zapisování, vytvoří se automaticky mezidatabázové spojovací makro, které je nutno spustit pro oboustranné správné vyplnění referencí propojení.
11.2 Potrubní specifikace
Pøed vlastním vytvářením potrubní větve je třeba zvolit potrubní specifikaci PSPE (HSPE u uložení). Potrubní třída se zvolí příkazem např.: PSPE /PN40. Je-li PSPE zadána na administrativním prvku PIPE, všechny větve BRAN pod ním následně vytvořené budou mít automaticky tuto specifikaci. Ze specifikace v katalogové DB se vybírají tvary všech následně vytvářených komponent potrubní větve.
11.3 Připojování počátku a konce potrubní větve
Připojení potrubní větve k jiné potrubní větvi nebo hrdlu aparátu se provádí příkazem CONNECT. Tento příkaz vyplní na potrubní větvi atributy HBOR, HCON, HPOS, HDIR a HREF, případně TBOR, TCON, TPOS, TDIR a TREF, kde je :
HPOS E0 N0 U0 - souřadnice počátku potrubní větve
TPOS E1000 N500 U2000 - souřadnice konce potrubní větve
HBOR 100 - svìtlost DN100 poèátku potrubní vìtve
TBOR 80 - svìtlost DN80 konce potrubní vìtve
HCON BWD - druh pøipojení poèátku potrubní vìtve - pøivaøovací
TCON OPEN - druh pøipojení konce potrubní vìtve - volný
HDIR N - smìr poèátku potrubní vìtve
TDIR E45S - smìr konce potrubní vìtve
HREF /BRAN1 - linka (reference) k èemu je poèátek vìtve pøipojen
TREF TEE2 OF /BRAN2 - linka (reference) k čemu je konec větve připojen. Počátek nebo konec potrubní větve může být připojen k následujícím prvkům :
- k hrdlu aparátu - NOZZ
- k počátku nebo konci jiné potrubní vìtve
- k volnému připojovacímu místu vícecestné potrubní komponenty (např. T-kus).
Příklady :
CONN PH TO /BRAN1
CONN PT TO LAST MEM
CONN PH TO ID NOZZ @
CONN PT TO IDP @.
Po korektním připojení nebo umístění počátku a konce potrubní větve se tato místa propojí čárkovanou přímkou. Posouvání počátků a konců potrubních větví se provádí příkazem jako:
MOVE PT BY E1000 U500.
Posuneme-li zařízení EQUI na jeho hrdla NOZZ jsou připojeny potrubní větve, musíme příkazem RECONNECT opětovně připojit jejich počátky nebo konce na aparát v nové pozici. Poté je ještě nutno upravit geometri prvních nebo posledních potrubních komponent (dle toho zda na aparátu potrubní větev končí nebo začíná).
11.4 Atributy potrubních komponent
Mezi atributy potrubních komponent patøí : SPREF - linka (reference) do katalogové DB, kterou se vybírá konkrétní druh komponenty LSTU - linka (reference) do katalogové DB, kterou se vybírá výstupní potrubí za danou komponentou ISPEC - linka (reference) do katalogové DB, kterou se vybírá druh izolace potrubní komponenty TSPEC - linka (reference) do katalogové DB, kterou se vybírá zpùsob nahøívání potrubí POSITION - pozice komponenty v souøadnicích ZONE ORIENTATION - orientace komponenty v souøadnicích ZONE ARRIVE - katalogový PPOINT, který je na vstupní stranì komponenty LEAVE - katologový PPOINT, který je na výstupní stranì komponenty BUILT - informace, zda prvek byl ji namontován SHOP - urèení, do jaké rozpisky prvek patøí POSIFLAG - urèení, zda prvek byl ji umístìn ORIFLAG - urèení, zda prvek byl ji orientován ANGLE - * promìnný úhel prvku HEIGHT - * promìnná délka prvku RADIUS - * promìnný polomìr prvku LOFFLINE - * urèuje, zda komponenta pøetíná trubku CREF - * linka (reference) na potrubní vìtev, je je pøipojená na aktivní tøícestný prvek CRFA - * linky (reference) na potrubní vìtve, které jsou pøipojené na aktivní vícecestný prvek. Posledních šest (*) výše uvedených atributù mají pouze nìkteré potrubní souèásti. Pøíklady vyplòování atributù : ARR2 LEA1 - pøehození vstupních a výstupních PPOINTù toté provede pøíkaz FLIP SPREF/PN40 - nastavení potrubní tøídy, z které budeme komponenty vybírat LSTU/NGX/137203 - nastavení druhu trubky vystupujících z komponenty (LSR u závìsu) HSTU/NGX/137203 - nastavení druhu trubky mezi zaèátkem potrubní vìtve a prvním prvkem (HSR u závìsu) ISPE/JERZIL - nastavení druhu izolace potrubí, tloušku izolace systém urèí v závislosti na teplotì média ve vìtvi ANGLE90 - nastavení úhlu komponenty HEIGH300 - nastavení délky komponenty LOFF TRUE - aktivní prvek bude povaován za pokraèování potrubí (pouívá se u trubkových ohybù a odboèek) CREF/BRAN1 TAIL - nastavení reference odboèky
11.5 Výbìr komponent ze specifikací
Po vytvoøení komponenty v potrubní vìtvi musíme vybrat katalogový popis pro tuto komponentu. Výbìr probíhá pomocí pøíkazu SELECT nebo názornìji pomocí pøíkazu CHOOSE a výbìru konkrétního typu komponenty z pøehledu v katalogu obsaených komponent. Pøíklad : NEW GASK CHOOSE ALL, NEW REDU CHOOSE WITH ABOR100 LBOR 80 Je-li tøeba výbìr komponenty zmìnit, mùeme vyuít pøíkazu RESELECT, napø.: RESEL TUBE WI STYP GLAS.
11.6 Pøipojování a orientace potrubních komponent
Pøi tvorbì potrubní vìtve postupujeme sekvenènì. Vytváøení mùe probíhat z poèátku v modu FORWARD nebo od konce v modu BACKWARD. Pøipojení první komponenty k zaèátku vìtve a dalších komponenty ke komponentì pøedcházející se provádí pøíkazem CONNECT nebo CONNECT AND P3 IS U u nerotaèních potrubních souèástí (napø. armatur VALV) Nekompatibilní pøiúpojení dvou komponent je moné pøíkazem FCONNECT. Orientace komponent se provádí pøíkazem ORI (napø. ORI AND P3 IS U) nebo pøíkazem DIR napø.: DIR E, DIR AND P3 IS U45E. Pomocí pøíkazu DIR otáèíme komponentou okolo smìru k pøedcházející komponentì tak, aby pouitý PPOINT mìl smìr námi poadovaný. Pøíkaz DIR na rozdíl od ORI mùe u komponent s promìnlivým úhlem tento úhel zmìnit.
11.7 Umisování komponent
Připojené a zorientované potrubní komponenty se umisťují do své pozice pomocí přkazů MOVE, DIST, THR, POS, PLANE, CLEAR, BOP, TOP. Jednotlivé varianty příkazù pro umisťování potrubních komponent, jejich struktura a účinek jsou podrobně popsány a znázorněny v kapitole 11.8 a 11.11 DESIGN Reference Manualu.
11.8 Druhy potrubních komponent
Pod administrativním prvkem ZONE se vytváří prvek PIPE v nichž se funkčně sdružují jednotlivé potrubní větve BRAN. Potrbní větve BRAN jsou složeny z jednotlivých potrubních komponent:
ATTA - bod v němž je potrubí uloženo
BEND - trubkový ohyb
CAP - dno
COUP - spojení
CROSS - křížení
DUCT - přímý VZT kus obdélníkového prùřezu
ELBO - oblouk
FBLI - zaslepovací příruba
FILT - filtr
FLAN - příruba
FTUB - trubka pevné délky
GASK - těsnění mezi příruby
INST - instrument (měření, odběry ap.)
LJSE - přivařovací část otočných přírub
OLET - odbočka
PCOM - ostatní potrubní komponenty nestandardní
REDU - přechod
SHU - ostatní komponety
TEE - T-kusy
TRAP - odvaděčdìlovaèe
UNIO - spojovací elementy
VALV - armatura, ventil
VENT - VZT ventil
WFWA - čtyřcestný ventil
WTWA - třícestný ventil
WELD - svar
Podrobný popis potrubních komponent a jejich atributù je v kap.16.4 DESIGN Reference Manualu
12. Tvorba a modifikace skupin elementů
Sdruování elementù do skupin tzv. GROUP umožňuje vytvořit paralelní strukturu v databázi, sdružujeme např. všechny elementy v dané místnosti, bez ohledu na profesi. Element přidaný do skupiny zùstává zároveň členem v hlavním stromu struktury.
Sdružování je možno provést explicitně přidáním konkrétních elementù do skupiny nebo automaticky pomocí refenčních rovin. Přidání do skupiny se provádí příkazem GADD/PUMP1 /OCEL, vyjmutí ze skupiny příkazem GREM MEM OF /PODLAZI+0.0.
Z prvku pidaného do skupiny vystoupíme na skupinu příkazem END, zatímco příkazem OWNER se ocitneme např. na ZONE je element vlastní. Skupina se vymae pøíkazem DELETE GROUP, její elementy však zùstanou zachovány.
Příkaz DELETE GROUP MEM naopak smaže členy této skupiny. Členy skupiny je možné najednou zkopírovat příkazem COPY MEM OF /GROUP2 RENAME /PODLAZI+0.0 /PODLAZI+4.8.
Pro posouvání skupin elementù je mono použít bìné příkazy pro posouvání viz. kapitola 9.7. (BY, MOVE , ...) nebo příkaz DRAG. Pomocí DRAG příkazù se naráz posouvají pouze potrubní elementy a případně aparáty ve společné síti. Příkaz DRAG je doplněn některým z běžných příkazù pro posouvání viz. kapitola 9.7., např. DRAG AT E2000 nebo DRAG BY N50 U 500. Příkazem DRAG zkrátí nebo prodlouží potrubí rovnoběžné se směrem dragování.
13. Automatické trasování potrubí
V modu AUTOROUTE, do kterého se vstupuje příkazem AUTOROUTE a vystupuje přříkazem EXIT, je mono automaticky vytváøet potrubní svazky s kolmými ohyby. Systém potřebuje znát pozici zaèátku a konce potrubí a preferované prostory, kterými má procházet, a pøitom se vyhýbá pevným (obstrukèním) elementùm a zakázaným prostorùm pro potrubí. Pomocí atributu WEIGH urèujeme zda je prostor (PVOL) preferovaný (malé èíslo - 0.01) nebo zakázaný (velké èíslo - 100). Pø.: WEIGH 100 0.01 100 - osa x a z jsou zakázané a y je preferované Tvoøící rovina RPLA je element, který se pouívá k vedení automaticky tvoøených trubek v poadovaných oblastech. Pøíkazem RPLA /RP1 /RP2 pøidáme a 150 RPLA elementù do seznamu tvoøících rovin. Pøíkazem PVOL /PV1 /PV2 pøidáme a 1000 preferovaných nebo zakázaných prostorù do seznamu. Automatické vytváøení potrubí se provádí pøíkazem ROUTE /PIPE5 /PIPE6. Systém "natáhne" potrubí ve všech zaloených vìtvích (BRAN) v tìchto elementech. Automatické tvoření potrubních tras podrobněji popisuje kapitola 13. DESIGN Reference Manual.
14. Kontrola konzistentnosti dat
V DESIGNu jsou procedury, které umí najít nesrovnalosti v designové databázi vzniklé v průběhu projektování, např.:
- příliš krátké potrubí mezi dvěma svary
- nekompatibilní typy připojení
- nesprávná posloupnost elementù větví
- rozdílné průměry
- nestejné vzájemné reference
- větší než povolené úhly kolen a ohybù
- nesprávná geometrie potrubní trasy
- nekorektní vazby mezi SECT a JOINT
- délky profilù mimo povolené rozpětí
Výstup kontroly je možný na obrazovku nebo do textového souboru viz. 3.3.. Kontrola se provádí příkazem CHECK /POTRUBI. Administrátor nastaví dovolené tolerance pro jednotlivé elementy:
TOL OFFSET 1 - maximální nesouosost dvou sousedních potrubních komponentù
TOL ANGLE 0.057 - maximální úhel nesouososti dvou sousedních potrubních komponentù
TOL TUBE BORE 15 25 MINIMUM 100 -minimální délka trubky mezi dvìma komponenty pro potrubí o světlosti 15 a 25 mm
TOL RATIO 0.001 - maximální podíl nesouososti a vzdálenosti dvou sousedních potrubních komponentù
TOL MAXANG 90 - maximální dovolený úhel ohybu
Obdobně u ocelových konstrukcí máme:
ECC SECT DIST (ANG, RATIO, PJOI, FITT).
Seznam chybových hlášení s jejich vysvìtlením nalezneme v kapitole 14.7. v DESIGN Reference Manualu Part 2.
15. Detekce kolizí
DESIGN umožňuje kontrolovat části projektu mezi sebou a tím koordinovat jednotlivé profese a tím zajistit bezkolizní montáž dle výkresové dokumentace. Všechny základní primitivy DESIGN i CATAlogue DB mají atribut OBST, který definuje fyzický typ, který element představuje.
OBST2 = tvrdý objekt (stěna, T-kus, atd.)
OBST1 = měkký prostor, který musí být volný (pro otevření dveří, zdvih armatury, atd.)
OBST0 = bez obstrukce, nekontroluje se na kolize
Jsou-li potrubní větve izolovány, jejich izolace se také kontroluje na kolize. Máme tedy tři typy kontrolovaných elementù - tvrdý, měkký a izolaci. Inteference mezi primitivy může být tìchto typù:
CLASH - reálná kolize
TOUCH - dotek
CLEARANCE - primitivy nekolidují, ale jsou blíže sebe než je povoleno
Detekce kolizí v DESIGNu probíhá ve speciálním modu, do něho se vstupuje příkazem DESCLASH a vystupuje příkazem EXIT.
Element je kontrolovaný vdy proti všem prvkùm přidaným do obstrukčního seznamu. Nekontroluje se proti elementùm v exkludním seznamu a proti elementùm nezařazeným. Do obstrukčního seznamu, který defaultově obsahuje všechny prvky s nenulovou obstrukcí, se elementy přidávají příkazem OBST /STENA1 /PUMP5, do exkludního seznamu pak příkazem EXCL /POTRUBI1. Kontrolovaný prostor lze ohraničit měřítkem: LIMITS E0 N0 U0 TO E2000 N1000 U3000 nebo AUTO /STAVBA1.
Vlastní kontrola kolizí se provádí příkazem CHECK /BRAN10. Příkaz CHECKADD /BRAN10 provede také kontrolu kolizí a přidá element do obstrukčního listu. Příkazem APPROVE 5 se do listu povolených kolizí přidá pátá kolize. V DESCLASH modu je možno vygenerovat makro pro modul DRAFT, jím se v něm vykreslí kolize. Další moností kontroly kolizí je tzv. AUTOCLASH, je-li spuštěn v okamiku kolize aktivního elementu s jakýmkoliv jiným elementem, zobrazí se oba kolidující elementy a místo jejich kolize s barevným zvýrazněním.
16. Seznam elementů
Tato kapitola DESIGN Reference Manualu Part2 obsahuje hiearchické schéma designové DB a přehled všech elementù v ní vytvořitelných s jejich atributy.
17. Chybová hlášení
Dodatek A výše zmíněného manuálu obsahuje seznam chybových hlášení.
18. Katalog ocelových profilů
Dodatek B obsahuje návod pro tvorbu katalogu ocelových profilù v databázi CATAlogue určený pro systémového administrátora.
—————